Bliv grønnere og forbedre din kundes samvittighed

Hvis du som virksomhed, ønsker at fremme dit salg samtidig gøre verden til et mere miljøvenligt sted, så bør du overveje, at ændre din tilgang til dit produkt eller service. 

En undersøgelse af ‘greenconsumption effect’ udført af Concordia University viser hvordan et grønt produkt eller service skaber en varm følelse af tilfredshed hos forbrugeren. Undersøgelsen går i dybden med hvordan grønne løsninger påvirker kundens produkt fornøjelse, den opfattede kvalitet og sociale samvittighed.  

Et eksperiment i undersøgelsen demonstrerede hvordan deltagerne foretrak, at lytte til musik gennem et grønt-stemplet par høretelefoner, frem for et par konventionelle høretelefoner. Endvidere var deltageren mere tilbøjelig til at købe det grønne alternativ. Dette skyldes den positive tankegang af, at man som person, hjælper samfundet ved at gøre brug af mere miljøvenlige produkter, som samtidig leverer en tilfredsstillende og matchende kvalitet.  

For at skabe den gode samt positive holdning og fornemmelse af produktet, er det vigtigt at kunderne føler, at den samfundsmæssige påvirkning af produktet er stor. Således bør der skabes en klar og overordnet plan, for hvordan du vælger din tilgang til dit produkt, og hvordan det skal kommunikeres til dit kundesegment. 

Endvidere, foreslår Euromonitor ud fra en livsstils undersøgelse udført i Danmark, at den etiske tilgang til køb af produkter er en meget voksende trend. Undersøgelsen viser bl.a. at 201 ud af 1007 respondenter opnår en god samvittighed, når de handler miljø- samt etisk venlige produkter. Den stigende etiske trend fokuserer på elementer som: Miljøet, bæredygtighed, dyrevelfærd, produktion og arbejdsforhold samt det generelle ønske om positiv påvirkning på det danske fællesskab og den individuelle dansker. 

Bliv grønnere og styrk dit brand i en verden, som mere end nogensinde før, fokuserer på en miljøbevidst og bæredygtig tilgang. Tilfredsstil dine kunder og deres behov, imens du baner vej for tilbagevendende salg og en bedre fremtid.