Brannatura skaber grøn omstilling i fødevaresektoren med plantebaserede produkter

Den innovative virksomhed har både bæredygtighed og ernæring i tanke mens der udvikles fødevarer til eget mærke eller B2B kunder
  Danmark er et lille land, men efterspørgslen af bæredygtige, ernærende og velsmagende fødevarer er globalt. Derfor er at være en del af den Danske Business Pavillon ved Expo 2020 en god mulighed for Brannatura for at skabe grøn omstilling med plantebaserede produkter udenfor landets grænser”

Lina Nadirova, Brannatura

23. september 2020.

“Da vi startede virksomheden for tre år siden, var vi forbløffede over, at der ikke var en plantedrik, der var både bæredygtig og ernærende. Derfor besluttede vi at udvikle netop det: en økologisk plantedrik med næringsværdi tæt på mælk lavet med de bæredygtigste ingredienser,” siger Sander Sieuwerts, grundlægger af Brannatura.

Nu har Brannatura udviklet flere koncepter i det plantebaserede område: en række drikke på cerealier og frugt, planteyoghurt og ost samt vegansk flødeis. Alle er baseret på idéen at de skal både være bæredygtigt og have højt næringsindhold, mens der ikke glemmes at smagen ofte er afgørende for forbrugeres valg. Virksomhedens mål er at være waste-negative og kulstofneutral. Dertil er der udviklet teknologier, der tillader brug af klid og kim – biprodukter fra blandt andet mel- og brødproduktion – og andre tit ernæringsrige biprodukter som råmaterialer.

De første konsumentprodukter – drikke på havre og frugt under Field & Forest mærket – kom til det danske marked i efteråret 2020 mens de andre er på vej i løbet af 2021. 

Udover Danmark er der interesse i at nå forbrugere i andre lande. Det er ikke nødvendigvis med eget mærke. Virksomheden er åben for forskellige former af samarbejde med andre virksomheder og kan for eksempel levere halvfærdige produkter i form af koncentrat og funktionelt pulver eller bare ren viden, da dens videnskabsfolk er i verdenstoppen af det plantebaserede område og det er vigtigere at skabe den grønne omstilling i fødevaresektoren med andre end at det egne mærke rækker hele verdenen.