Danmarks fremtidige turisme

20-40% mener at miljøvenlige og bæredygtige hensyn fylder mere i fremtiden

Den nye rapport fra VisitDanmark viser at udenlandske turister generelt ser Danmark som et bæredygtigt turistmål. 

Rapporten viser at turister med et godt kendskab til Danmark forbinder landet med bæredygtighed fordi landet topper på flere parametre, såsom grønne løsninger og er en ren destination. Det betyder nemlig at der er rent drikkevand og gaderne ikke flyder i skrald og affald.

Ifølge turister, er bæredygtig turisme benyttelse af CO2 besparende transportmidler for at rejse til sin destination, hvor toget tager førstepladsen. Samtidig er det at udføre bæredygtige aktiviteter såsom cykling og vandreture blevet mere populært. 

Erhvervsministeren Simon Kollerup fortæller:

”Turisme skaber omsætning og jobs i hele landet og turisterne er med til at skabe en efterspørgsel, der også kommer de lokale til gavn. Det er for eksempel i form af kulturtilbud, bedre adgang til naturen og gode madoplevelser. Turisme er på den måde med til at skabe et Danmark, hvor der er godt at leve og bo. Samtidig kan og skal turismen også være med til sikre et grønnere Danmark.”

Bæredygtighed som det kommende vigtigste rejsemotiv

Analysen viser at 20-40% af de adspurgte turister føler at miljøvenlige og bæredygtige hensyn, fylder mere i overvejelserne omkring deres fremtidige rejsedestinationer. Ud fra de forskellige markeder topper de svenske og tyske markeder listen med 4 ud af de 10 adspurgte respondenter, der svarer at miljøhensyn forventes at få betydning for deres fremtidige valg.

VisitDanmarks adm. direktør Jan Olsen uddyber:

”Med analysen har vi fået et første datagrundlag at stå på, når vi skal forstå og navigere i forhold til hvad turisterne lægger vægt på, når de tænker på bæredygtighed og grønne løsninger. Det er vigtigt, at vi hele tiden bliver klogere på dette område ved at udbygge vores analyser og vores viden om turisternes holdning og forståelse af bæredygtighed, så Danmark fortsat kan være et attraktivt rejsemål fremover.”

Analysen er foretaget i Norge, Sverige, Storbritannien, Holland og Tyskland. Dataindsamlingen er foretaget som webinterview i februar og marts 2019. Der er indsamlet 6.741 webinterview.