Dubai International Airport – Porten til Østen

Lufthavnen i Dubai har for længst manifesteret sig som det altoverskyggende trafikale knudepunkt i Mellemøsten. Som verdens travleste og tredjestørste lufthavn er Dubai International Airport ikke til at komme uden om, når man skal fra Europa til Asien – eller omvendt.

Skrevet af Jesper Benzon Jørgsholm

 

DXB. Den lille bogstavsekvens bliver trykt på omtrent 90 millioner boardingpas i år. Så mange rejsende har nemlig Dubai International Airport som mål, når de sætter sig til rette i flysædet, hvad enten de så skal blive i området eller videre til en af de 240 destinationer på seks kontinenter, der er forbundet til verdens travleste lufthavn.

Selv om lufthavnen myldrer med passagerer, har de ret meget plads at boltre sig på. Den dækker et område på 33 kvadratkilometer – større end en almindelig københavnsk forstadskommune. Her er alt, hvad hjertet kan begære af faciliteter i form af kontorfaciliter, mødelokaler, hoteller med op til fem stjerner, hundredvis af butikker og restauranter, tusindvis af gratis wi-fi hotspots – ja, selv rygerum kan man finde, hvis man er til den slags.

Så der er masser at tage sig til, hvis man har et par timer at slå ihjel, mens man venter på det næste fly. Eller også kan man sætte sig ned og reflektere over, at man befinder sig et sted, hvor der for bare et par generationer siden ikke var andet end sand. Ligesom meget andet i Dubai har lufthavnen oplevet en nærmest eksponentiel vækst, siden den første landingsbane – af sand – blev anlagt sammen med en lille terminal i 1960.

Den første halve milliard passagerer blev rundet i løbet af 51 år ved årsskiftet 2011/2012. Derefter tog det kun syv år at nå den næste halve milliard. Lufthavnen vokser stadig og bare om et par år har den kapacitet til over 118 millioner passagerer.

Alligevel har regeringen besluttet, at der er behov for endnu større kapacitet, så den har anlagt en ny lufthavn, Dubai World Central (eller Al Maktoum International Airport), som åbnede for de første passagerer i 2013 – og som skal kunne håndtere 160 millioner passagerer, når den er færdig.

Så ja, Dubai har på mere end en måde skyhøje ambitioner.